USA 2014

Countdown

vrijdag 13 juni 2014

Dag 13. Wo. 11 juni. Grand Teton - Yellowstone

Deze morgen waren we om 7.30 wakker, na al het gebruikelijke vertrokken we om 8.15, en geen spoor van de twee dames die op ons plekje azen.
We rijden nog even langs Willow Flats om wildlife te spotten maar helaas.
Dan gaan we in 1 ruk naar Yellowstone. Eenmaal in het park stoppen we eerst om te springen in de sneeuw! Niet gehad in Nederland afgelopen winter, en hier ligt genoeg! Hierna stoppen we bij de Lewis Falls. Het is hier prachtig en vooral fris! Truien en jas aan voor we naar buiten gaan.
We hebben voor de komende nacht een reservering bij Madison Campground, wat een beetje in het Westen van het park ligt. We kunnen dus gelijk naar Old Faithful, wat in het Zuidwesten ligt (wij komen binnen via de Zuid ingang). We hebben een planning gemaakt hoe we dit grote park zullen bezoeken. De hoofdweg door het park, die de vorm van een acht heeft, is ongeveer 220 km lang, met overal bezienswaardigheden. We hebben 3 dagen, dus we hebben keuzes gemaakt. Voor vandaag staat het ZuidWesten op het programma. Eerst stoppen we bij Old Faithful. Een geiser die zijn naam dankt aan de voorspelbaarheid van uitbarsten.
Aangekomen om 11.00u, parkeren we de camper op een parkeerplaats zo groot als bij de Efteling ongeveer. Dan is het eerst zoeken naar het Visitors Centre, want er staan hier heel wat gebouwen. Verschillende lodges, hotels, restaurants, gift shops, etc. Als we eenmaal de Visitor Centre hebben gevonden blijkt het een heel mooie te zijn. Veel informatie en vooral aan de kinderen, junior rangers, is hier gedacht. In het Visitors Centre zien we dat Old Faithful over een half uur zal uitbarsten, give or take 10 minuten.
We gaan net als honderden anderen op één van de bankjes zitten, en wachten we tot het zover is. Het is heerlijk weer, al is een jas niet overbodig.
Als de geiser eenmaal gaat spuiten horen we aan alle kanten de 'oehs' en 'ahhs'..
Na anderhalve minuut is het alweer voorbij. En eerlijk gezegd.. Ik had er stiekem meer van verwacht..
Evengoed blijft het een spectaculair natuursverschijnsel wat het bijzonder maakt. Hierna lopen we achter Old Faithful langs om een rondje te hiken langs allerlei stomende geisers en rustige poelen, sommige met prachtige kleuren. Ze hebben een boardwalk aangelegd zodat de mensen de grond rond de poelen niet aantast. Wel zie je overal bizon pootjes en mest, want de natuur laten ze hier zoveel als mogelijk de gang gaan. We begrijpen wel dat deze beesten rond de geisers struinen: de winters zijn hier barkoud en de stoom van geisers, en in sommige gevallen de geisers zelf lijkt me, dienen prima als kacheltje voor de bizons.
Er zijn tal van poeltjes en geisers waar we langslopen maar op de helft van de route is de mooiste: Morning Glory Pool! Wouw, kleuren van bruin, geel, naar blauw en groen achtig in de kern. Hier pauzeren we wat en genieten we van dit mooie verschijnsel. De weg terug is of via een fiets/wandel pad of dezelfde weg terug zoals we gekomen zijn. We kiezen om via het fiets/wandel pad terug te lopen. Hier zien we nog wat mooie poeltjes en een ranger die bij 1 poel bezig is om stenen en takken uit een poel te halen die daar door mensen in zijn gegooid. Spullen, zelfs muntjes voor geluk, die in de poelen en geisers worden gegooid, verstoren de bacterieën huishouding, die verantwoordelijk zijn voor onder andere de mooie kleuren, wat tot gevolg heeft dat poelen veranderen in dorre, kleurloze waterputten. Wat ongelofelijk zonde, en wat bizar dat mensen dit gedrag desondanks blijven vertonen.
Na deze wandeling van 4.4 km lunchen we na een bezoek aan de gift shop in de camper en vertrekken we rond half 3. Hierna bezoeken we de Grand Prismatic Spring, die hoog op mijn lijstje stond. Op de boardwalk er omheen zie je de prachtige kleuren die deze spring heeft niet goed, maar het is wel mooi, zeker met alle stoom die er vanaf komt. We worden door een gids gewezen op een (niet officieel) pad langs de weg omhoog. Eenmaal aan de top is een mooie overview op de spring. Als we echter omhoog lopen zien we op het 'pad' een bordje dat het verboden toegang is omdat ze proberen de natuur hier weer grip te laten krijgen op het drooggevallen, door mensen gecreëerde pad. Ik vind dat we dat moeten respecteren en dus lopen we niet verder, helaas pindakaas..
Ik weet dat er nog een andere wandeling is waarbij we na een stuk ook omhoog kunnen, van het pad af, om de Grand Prismatic Spring te zien, maar we besluiten door te rijden. We willen ook graag de Fountain Paint Pot zien en bovendien zijn we ook op vakantie om te relaxen, dus we willen niet te laat op de camping aankomen. Zoals gezegd rijden we naar de Fountain Paint Pot, waar het al behoorlijk stinkt naar rotte eieren. Het is wel mooi! Pruttelende modder die in bellen aan de oppervlakte verschijnen. Ook hier doen we de boardwalk wandeling rond deze modderpoel en de andere aanwezige spuitende geisers, sommige maken overigens flink wat geluid!
Hierna, trouwens met hier en daar korte stops om de mooie bizons te fotograferen, zetten we koers richting Madison Campground. Deze blijkt vol te zijn, met iets van 280 plaatsen, dus we zijn weer blij dat we hebben gereserveerd. We hebben een mooie plek op de tweede loop. Wel waarschuwt de dame bij het inchecken voor bear activity, dus etenswaren en alles met geur goed opbergen.
Om 17.00 uur staan we op ons plekje en genieten we een uurtje van de rust en stilte om ons heen. Om 18.00 beginnen we aan het eten. Op het menu vanavond: Hash Browns, rösti's dus, met sirloin steak en een heerlijke salade.
Met de buikjes vol gooien we nog wat blokjes hout op het vuur.
Morgen gaan we naar het Oosten van het park, waar we onder andere de Grand Canyon of Yellowstone zullen bezoeken.

Gereden afstand: 84 mijl
Tijd die we erover hebben gedaan: totaal iets minder dan 9 uur.
Overnachting: Madison Campground, #52
Temperatuur: 22 graden met zon en een fris windje

1. Wat een schitterende dag. Zoveel mooie herinneringen aan dit schitterende park. Ik hoop zo voor jullie dat jullie een beer spotten. Natuurlijk wel op een veilige afstand. Geniet verder en ik geniet met jullie mee.