USA 2014

Countdown

zaterdag 7 juni 2014

Dag 8. Vr. 6 juni. Moab - Colorado National Monument

Allereerst bedankt voor alle leuke berichtjes! Zeker leuk om te zien dat niet alleen vrienden en familie meelezen, maar ook leden van het Alles Amerika forum. Via dit forum hebben we zoveel informatie verkregen van andere amerikaFans. Echt een aanrader voor ieder die een reis naar de VS wil maken.

Gister gingen we voor onze doen laat slapen dus we zouden 'uitslapen' en de wekker om 8 uur af laten gaan. Eenmaal wakker werden we gelijk actief en aangezien ons brood op was en we ontbeten met slechts een yoghurtje, vertrokken we een half uur daarna, om half 9, naar Colorado National Monument. Wel maken we een fruitsalade klaar van druiven en nectarines, die we al rijdend opeten. We rijden via de Scenic Byway 128 East. Een prachtige weg waar we tussen canyon wanden rijden naast de Colorado river waar we eergister hebben geraft. Nog steeds staat de rivier extreem hoog. Nog een metertje of wat en de weg stroomt over. Na ongeveer 3 uur rijden, rond half 12, komen we aan bij de oost ingang van Colorado National Monument, bij het plaatsje Fruita. Bij de ranger laten we onze Annual Pass zien, we ontvangen het informatie krantje over het park en zetten koers over de Rim Rock Drive richting de campground. We hebben hier niets gereserveerd dus het is belangrijk dat we eerst een slaapplek voor vanavond regelen. Na een paar minuten rijden zien we in tegengestelde richting een auto stilstaan en een man met een camera die vanuit zn auto een foto maakt.. Dat betekent wildlife!! De man wijst voor onze camper naar de rotsen aan de andere kant van de weg. Er zitten geen auto's achter ons dus John stopt de camper. Zoeken, zoeken en ineens ziet John ze lopen.. Bighorn Sheep!!
Die stonden op ons lijstje om te spotten deze vakantie dus we vinden het geweldig. Een paar foto's later stappen we toch weer in, we staan immers midden op de weg. Na een bocht verderop is een stopplekje en dat doen we ook. We hebben zeker een kwartier gekeken naar de dames met hun kindertjes, totaal een stuk of 9. Hard bleren naar elkaar op weg naar de lager gelegen verse blaadjes. Eén van de moeders houdt ons goed in de gaten en zet even later ook koers richting het dal. Wij houden het voor gezien en stappen weer in. Eenmaal bij de campground zijn er nog tal van plaatsen beschikbaar, dus we kiezen een mooi plekje uit met uitzicht over de vallei beneden. Ook niet onbelangrijk is dat het een plek is waar de camper recht staat. We hebben het al twee nachten gehad dat de camper ietwat schuin staat en dan weet je het wel. Lig je in de hitte tegen elkaar aan te plakken.
Wanneer we een mooi plekje hebben uitgezocht vullen we de administratie weer in, stoppen 20 dollar in een envelop en droppen die in een bus. Hierna gaan we gelijk door naar het stadje aan de andere kant van het park: Grand Junction. Je kunt het park helemaal doorkruisen via de Rim Rock Drive: een prachtige weg die ons via tal van haarspeldbochten, diepe afgronden en een paar tunnels (waar we in het midden moeten rijden om de zijkant van de camper niet te schaven aan de tunnelmuur) aan de andere kant van het park komen. Het is een weg van totaal 20 mijlen, en onderweg zijn wat viewpoints, maar John en ik hebben geconcludeerd dat we niet zulke viewpoint mensen zijn. We doen liever een wandeling van een uur of twee, dan dat we bij 5 uitzichtpunten stoppen en foto's maken. Natuurlijk prachtige foto's, maar wij vinden het hiken leuker. Gelukkig is er in alle parken van beide genoeg, dus voor iets wat wils!
Als we in Grand Junction zijn lunchen we wat voor we naar de City Market gaan. Prettige supermarkt waar we een voordeelkaart van hebben. Na het doen van de boodschappen hebben we meer dan 6 dollar bespaard. We halen groente, fruit, bier, brood, mueslirepen en sap. Daarna halen we bij de inpandige Starbucks een koffie en gaan we weer terug naar het park. Rond 4 uur zijn we terug op de camping. Maar nog geen tijd om te relaxen met de beentjes omhoog, eerst hiken we nog een half uur naar de visitors centre. Klein maar fijn! Een leuk winkeltje en een leuke expositie ruimte. We kletsen wat met de rangers over de Bighorn Sheep, en kijken een foto slide show met een voice over. Simpel, maar we vinden het erg mooi. Daarna lopen we weer een half uur terug naar de camper waar we lekker in de schaduw in onze kuipstoeltjes gaan zitten. John bekijkt de route voor morgen terwijl ik dit type. Het is alweer 18.45u dus we gaan zo eens aan het eten beginnen: een kop soep met salade.
Morgen gaan we naar Dinosaur National Monument, waar we erg naar uitkijken.

Al loaden we dit bericht later pas 'up', nu is het 6 juni en willen we Mieke Kars nogmaals feliciteren :-)

Gereden afstand: 117.6 mijl en ongeveer 40 de rest van de dag.
Tijd om in het park te komen: 3 tot aan het park, 4 tot aan de camping
Overnachting: Saddlehorn campground in het park, loop A, #10
Temperatuur: 30 met af en toe een wolkje voor de zon

1. Leuke dingen hebben jullie al ondernomen en gezien zeg! Wij gaan volgende week onze roadtrip starten in Denver en doen het rondje andersom :). Heerlijk om elke dag jullie verslag te lezen, veel plezier verder!

Groetjes,
    Danielle (Nielsdan op het aa-forum)