USA 2014

Countdown

vrijdag 13 juni 2014

Dag 14. Do. 12 juni. Yellowstone

Vanmorgen ging we de wekker om 7.45. We hadden een redelijk druk programma. Vanavond slapen we in Canyon Village, wat aan de Oostkant van de 8-vormige weg gelegen is. Om daar te komen zullen we het middelste streepje van de 8 over gaan en onderweg stoppen waar we het de moeite vinden.
Na ons vertrek uit Madison om 8.30, na het lozen van het vuil water en het aanvullen van schoon water, is onze eerste stop bij de Artists Paintpots. Eerst een leuke en korte hike door bosachtig gebied voor we komen waar we moeten zijn: een soort stenen plaat met de meest prachtige kleuren die door bacterien worden veroorzaakt. Er loopt een boardwalk over en langs, en als we een heuvel opkomen zien we de paintpots: dikke witte blubber, viezig geluid overigens, die in bellen aan de oppervlakte verschijnen. We staan hier even geamuseerd bij te kijken voor we weer doorlopen naar de camper.
Een paar mijl verder is de tweede wandeling aan de beurt: Norris Geyser Basin, waar onder andere de Steamboat Geyser zich bevindt. Deze, je raadt het al, fluit. Nadeel is dat deze geiser niet te voorspellen is: om de vier dagen kan, eens duurde het 50 jaar voor hij weer van zich liet horen. Als wij er staan stoomt ie verschrikkelijk, maar op een paar uitbarstingen met water tot een 3 meter hoog na gebeurd er niets.
We vinden het een leuke wandeling die ons verder brengt langs meerdere geisers en poeltjes. Ook gaan we een stuk door het bos, dat vinden we altijd leuk.
Eenmaal in de camper zetten we koers richting de camping, het is bijna middag en we hebben op een yoghurtje en een halve banaan na niets gegeten. Het brood is op, dus dat willen we in Canyon Village kopen zodat we op de camping kunnen lunchen. In Canyon Village zijn weer alle voorzieningen aanwezig. Eerst brengen we een kort bezoek aan het Visitors Centre waarna we naar de giftshop/cafetaria gaan. Hier shoppen we wat, drinken we een kop koffie en halen we brood.
Als we bij de camping aankomen, blijkt ook deze volgeboekt te zijn, met wederom bijna 300 plaatsen. We registreren ons en rijden naar ons plekje. Hier lunchen we en rond 13.00 beginnen we aan het middagprogramma van vandaag: een bezoek aan de Grand Canyon of Yellowstone. Eerst rijden we naar Uncle Tom's trail. Laat ik eerst zeggen dat in deze grand canyon twee grote watervallen zijn: de Upper en Lower falls. Upper falls is 33 meter lang en Lower falls 94 meter.
Bij Uncle Tom's trail aangekomen lopen we eerst via een korte trail naar een uitzichtpunt op de Upper falls. Prachtig en wat een geluid, ook al staan we op behoorlijke afstand van de waterval.
Dan is het tijd voor Uncle Toms's trail. Iets meer dan 320 treden brengen ons naar een punt 3/4 de canyon in, vanwaar een prachtige overview is op de waterval. Aan het begin van de trail staat vermeld dat mensen met hartproblemen of mensen die last hebben van hun ademhaling, de trail beter niet kunnen doen. Nou, ik kan je vertellen dat als je hoogtevrees hebt, je je moet afvragen of deze trail wel iets voor je is. Ik heb geen hoogtevrees en toch was het behoorlijk spannend om via een metaal gevlochten trap (waar je door de treden heen de diepte in kijkt), de canyon in te lopen. Het naar beneden lopen ging behoorlijk vlot. Onderaan gerelaxed bij het mooie uitzicht op de Lower falls. Eenmaal uit-gerelaxed zijn we weer naar boven gelopen. Dat was best pittig! Gelukkig zijn er onderweg wat platte stukken gemaakt zodat we even konden uitpuffen. Nat van het zweet kwamen we uiteindelijk aan bij de camper. Beide een tevreden gevoel: Heerlijk die lichamelijke uitputting en die geestelijke verwennerij samen in 1 hike, dat is waar we van houden!
Hierna rijden we met de camper naar Artist Point, vanwaar een prachtige view is op beide watervallen en de mooie canyon waar ze zich in bevinden. Hierna gaan we de andere kant van de rim bekijken en rijden we de North Rim Drive. Hier stoppen we nog bij Grand View en bij Inspiration point, beide mooi, maar tippen niet aan de eerdere hike die we gedaan hebben. We keren terug naar de campground, waar we een wasje willen draaien en waar een douche zeer welkom is. Om 16.00 u komen we daar aan. Bij de camping is een groot gebouw waar we kunnen wassen en douchen, wat we ook gretig doen. Tijdens het wachten op de was drinken we nog een kop koffie. Om 17.15 is de was weer schoon en droog, net als wij. We besluiten wat eten te halen in plaats van te koken en een uurtje later zitten we op de camping in de camper een lekker burgertje te eten.
Hierna is het natuurlijk weer tijd voor een fikkie, dus installeren we ons buiten met een biertje. John maakt een wandelstok voor me, dus die is daar wel zoet mee. We kletsen wat met twee mannen naast ons, waarvan één leraar is. Wist je dat ze hier al vanaf 30 mei zomervakantie hebben?! Half augustus gaan ze weer naar school. Gemiddeld hebben de kinderen in de VS 180 dagen vrij in de zomer! Leuke baan leraar in de VS (of zouden ze hier niet doorbetaald krijgen?)
Anyways, we zitten lekker te relaxen bij het vuur.

Morgen gaan we vroeg op pad, ik denk dat we rond 8 uur zullen vertrekken. Het wordt spannend want we hebben geen reservering voor morgen nacht en aangezien de campings tot nu toe allemaal volgeboekt waren, zijn we benieuwd!

Ps. Er rijden heel veel rangers heen en weer nu op de camping: er is hier vanmorgen een Grizzly gespot.
Wij gaan zo denk ik lekker in de camper zitten (met de camera bij de hand uiteraard) ;)

Gereden afstand: 40 mijl
Tijd die we er over hebben gedaan: 9 uur
Overnachting: Canyon Village Campground, #I186
Temperatuur: 23 graden en een beetje bewolkt

1. Wat n prachtige verhalen weer. Wij genieten van jullie belevenissen. Groetjes Peter en Annie

2. We hebben de laatste paar verslagen gelezen, zoals elk verslag beeldend beschreven hoe jullie alles beleven. Wat mooi om de wilde dieren te zien en zeker wat jullie in je laatste app vertelden. Zo te zien op de foto's is het toch af en toe behoorlijk koud. Jullie zijn alweer 2 weken weg, wat gaat dat toch snel. Geniet dus nog maar goed van de laatste weken, doe voorzichtig met al die grizzly's en vergeet je fluitje niet. Hier gaat overigens alles goed en genieten we van het mooie weer hier. De nieuwe haring is er weer en daar gaan we nu even van genieten. Groetjes X Theo en Linda