USA 2014

Countdown

vrijdag 6 juni 2014

Dag 7. Do. 5 juni. Moab - Arches

Vandaag hebben we een druk programma dus we staan vroeg op. Half 7 zijn we wakker: we douchen, ontbijten en om half 8 springen we in de camper. We lozen de vuilwatertanks en vullen onze verswatervoorraad. Hier zullen we het de komende 3 dagen mee moeten doen want we zitten alle dagen op campgrounds zonder voorzieningen.
Na deze klusjes zetten we koers richting Arches. Al na een paar minuten naderen we de rangerstation en daarmee de ingang van Arches np. We zien hier trouwens al dat de campground vol is. Blij dat we hebben gereserveerd! We rijden voorbij de Visitors Centre, wat we vanmiddag zullen bezoeken. Ondanks dat we in het park zijn, zijn we nog niet helemaal 'in' het park. Daarvoor moeten we nog bijna een uur rijden. Dat is niet erg, want onderweg zien we de mooiste rotsformaties. De reden dat we vanmorgen zo vroeg zijn vertrokken heeft te maken met het feit dat we graag een wandeling willen doen naar Delicate Arch. Dit is een wandeling van ongeveer 5 km. Ik heb al op verschillende blogs en het Alles Amerika forum gelezen dat dit een pittige wandeling is met weinig schaduw. We willen dan ook vroeg bij de start van de wandeling zijn, zodat we nog kunnen profiteren van de koelere ochtend. Als we rond 8.45 aankomen bij de wandeling zijn we zeker niet de eerste. De parkeerplaats staat al behoorlijk vol, maar voor onze camper is nog een plekje vrij. Wandelschoenen aan, lange wandelbroeken aan, petjes en zonnebrillen, zonnebrand en veel water gaan in de rugzakken. Ook nemen we de camera + zoom lens mee. Als we buiten komen merken we ook al dat de temperatuur al redelijk hoog is. Zeker 25 graden denken we.
De wandeling is prachtig! Mooie uitzichten op het woestijngebied van Arches national park. met op de achtergrond de La Sal mountains. Het blijkt interdaad een zware wandeling te zijn. Het gaat behoorlijk steil omhoog, en zonder schaduw is het best pittig. Ik heb dan ook af en toe een rustmomentje nodig. :-) we hiken verder, en zien ook al veel mensen terugkomen. Die zijn zeker heel vroeg vertrokken. Na ongeveer 3 kwartier wandelen moet ik dan echt een plaspauze inlassen. Lastig om een geschikt plekje te vinden zo in de woestijn met tientallen toeristen en bussen vol foto-gretige Japanners die in de rondte lopen.
Uiteindelijk vind ik een geschikte plek en kunnen we weer verder. Vlakbij de Arch wordt John door een Amerikaan gewezen op een 'off the road' uitzichtpunt. Even klauteren over wat rotsen en ja hoor! We staan zelf in een arch en kijken zo op Delicate Arch! Super!! We blijven hier lekker even zitten, genieten van het fantastische uitzicht en maken foto's. Als we vanuit ons uitzichtpunt zien dat veel mensen terugkomen, verlaten we ons fijne plekje en zetten koers naar Delicate Arch. Je kunt onder de arch doorlopen, wat veel mensen dan ook doen, terwijl ze zich laten fotograferen. Terwijl de mensen afwisselen voor een foto momentje, pak ik mijn momentje om de arch op de gevoelige plaat te leggen. Ik klik me rot, ik heb denk ik meer dan 100 foto's geschoten van deze boog. Ik wil graag een foto af laten drukken om thuis op te hangen, dus kan ik maar beter meerdere opties creeren, nietwaar! Ook wij pakken ons fotomomentje onder de boog, en laten ons fotograferen door een Nederlandse broer en zus die we gister tijdens het raften ook al hadden gespot. Na dit fotomomentje ben ik even leeg, dus we nemen een pauze. We hebben een zakje chips meegenomen om de zouten in het lichaam weer wat aan te vullen en we drinken gatorate voor de suikers. Ik moet alweer toiletteren dus we zetten weer koers richting de camper. We lopen op de terugweg ook nog naar een wand met daarop tekeningen die de indianen ongeveer 170 jaar geleden hebben gemaakt. Erg mooi en goed bewaard gebleven.
Wat opvalt tijdens het wandelen zijn buiten de mooie natuursverschijnselen, de andere wandelaars. Ongelofelijk wat sommige mensen aanhebben, bij zich hebben (of juist niet bij zich hebben) en hoe ze zich gedragen. Allereerst zie je dat mensen namen krassen in het gesteente. Het is een zachte steensoort, waar sommige mensen een aantrekkingskracht naar toe hebben geloof ik. Wat zonde om in het mooie gesteente namen, hartjes en datums te krassen! Verder zien we mensen aan de wandeling beginnen op het warmste van de dag. Niet zo'n probleem, maar als je dan ziet wat ze aanhebben: de meest korte shorts, topjes en slippers of simpele sneakers. Veel zien we ze lopen zonder water of met 1 flesje in de hand.

Na onze mooie wandeling van in totaal 2.5u zetten we koers richting de camping. We hebben een werkelijk prachtige plek met werderom zicht op de woestijn, mooie rotsformaties en daarachter de besneeuwde bergtoppen van La Sal.
We lunchen met brood en spek en eieren.
Hierna springen we weer in de camper en gaan we naar het visiors centre waar we rondkijken en een film zien. Arches np bestaat in principe uit 1 hele lange weg met 1 of 2 zijwegen. Aan deze lange weg bevinden zich allerlei uitzichtpunten en soms een korte hike. Gezien de hitte (toen we terugkwamen van het wandelen vanmorgen was het zeker 35 graden) besluiten we langs alle uitzichtpunten te rijden. We beginnen met Moab's fault maar daar zijn we zo weer weg, niet zo interessant. Hierna volgt Park Avenue met een mooie 'laan' van hoge kaarsrechte rotsen met ertussen een soort weg/vallei. Mooi! Hierna komt La Sal viewpoint.. De naam zegt het al. Aan de andere kant van deze viewpoint hebben we ook een mooi uitzicht op Arches np. Hierna Courthouse Towers viewpoint, maar ook die vinden we niet zo interessant. Daarna stoppen we bij Balanced Rock waar we een korte hike van 0.5 km lopen. We zien mooie bloemetjes en natuurlijk de grote rots die op een pilaartje balanceerd. Hierna hebben we het wel gehad met alle viewpoints en stoppen we alleen nog bij Fiery Furnace. Hier zijn we twee jaar terug ook geweest en heb ik van een aantal stenen een stapel gemaakt. Even kijken of die er nog staat natuurlijk! Helaas, door de natuur, of mensen, zijn alle stenen kunstwerkjes van de grote rots waarop ze stonden afgewaaid.
Na deze laatste stop zetten we weer koers richting de camping. Hier installeren we ons met de stoeltjes buiten, maar door de vele kleine vliegjes en muggen zitten we snel weer binnen. Niet zo erg, ook in de camper zien we het mooie uitzicht. Ik schrijf dit veslag en John schrijft wat kaarten voor onder andere de Oma's. Straks gaan we eten waarna we de camper weer aanslingeren. Dit keer om naar een uitzichtpunt te rijden waar je de Delicate Arch van een afstand kunt zien. De zon gaat dan achter ons naar beneden, wat een adembenemend zicht op Delicate Arch zou moeten geven.. We zijn benieuwd!!

Nou de zonsondergang viel ietwat tegen. We waren naar de upper viewpoint gereden waar je een kleine wandeling moest doen voor je uitkwam bij een prachtig uitzicht. Camera en statief klaargezet, en ondertussen de geschilde meloen opgepeuzeld. Mensen kwamen en gingen weer maar wij hielden stug voet bij stuk. Toen eindelijk de zon achter de bergen zakte kwamen we er achter dat er iets van stof of bewolking voor de zon hing, want we hebben nauwelijks kleur op de Delicate Arch gezien. Jammer maar helaas.
Terug bij de camper zijn we gelijk doorgegaan naar het Amphitheater waar een ranger een avondprogramma had. Heel leuk om bij te wonen. Het ging vanavond over de sterrenhemel. We kregen uitleg over verschillende planeten en sterren en hij had een sterrenkijker bij zich waar we door mochten kijken. Dat lieten we aan ons voorbij gaan, want na een vermoeiende dag waren we gaar. In de camper nog een biertje en een potje yatzee waarna we rond 11 uur zijn gaan slapen.

Gereden afstand: 20 naar de camping en 50 de rest van de dag
Tijd die we over hebben gedaan: naar het park ongeveer 1.5 uur.
Overnachting: Devil's Garden Campground, plek 21.. Aanrader!
Temperatuur: 35 graden

1. De wandeling naar de delicate arch. Is echt 1 van de mooiste, en zo indrukwekkend is je er echt onder kan staan.
    Dit word weer een mooie vakantie met mooie herinneringen....