USA 2014

Countdown

zaterdag 14 juni 2014

Dag 15. Vr. 13 juni. Yellowstone

Vannacht hebben we af en toe slecht weer gehad. We werden wakker van harde wind en regen. Helaas hebben we geen Grizzly gespot, ook niet toen we om 7u uit ons bedje stapten. Jammer, maar ik kan nu al zeggen dat het een top dag zou gaan worden.
Na het opfrissen en ontbijten met een yoghurtje zijn we om 7.45 vertrokken met als doel het Noorden van het park, Mammoth Hot Springs. Rond 8.15 kwamen we bij de road work rond Norris. Heel even moesten we wachten, maar al na een paar minuten kwam de pilot car om ons door de werkzaamheden te begeleiden. Het waren twee stukken maar na een kwartier of wat waren we er voorbij.
Een paar minuten later zien we voor ons een grote opstopping van auto's en mensen met camera's die zenuwachtig in de rondte lopen. Dat betekent wildlife!!
We hebben de camper langs de kant gegooid en ik ben met de camera uitgestapt. John kon van achter het stuur met de verrekijker mee kijken. Camera aan, scherpstellen.. En bingo!!! Een vallei met een kronkelend riviertje er doorheen. Ik zie een Coyote knabbelen aan het kadaver van een Elk. Fascinerend zeg. Af en toe kijkt de Coyote op en kijkt ie wat om zich heen, maar meer dan dat hangt ie met zn kop in de Elk. Wat super om dit te zien. Na een minuut of 10 besluiten we weer door te rijden, maar wat te gek dat we dat hebben gezien.
Nog geen 100 meter verder staat er ineens voor de camper een zwarte beer midden op de weg. Nog beduusd van de coyote ben ik niet snel en scherp genoeg om de beer goed op de foto te krijgen. Toch een paar mooie plaatjes geschoten voordat de beer de struiken in struint. Wow, dat is te gek zeg!! Een coyote knabbelend aan een kadaver én een zwarte beer!
Een paar minuten later weer een opstopping.. Het zal toch niet!
We zien 50 meter voor de happening een pull out waar we mooi veilig de camper kunnen parkeren. Samen en bewapend met verrekijker en camera lopen we naar de mensen die staan te kijken. Ik zie al snel een echtpaar staan met telelenzen, en aangezien er op het AA forum vaak wordt gesproken over telelenzen in combinatie met wolven, trek ik de conclusie dat het weleens wolven kunnen zijn.
Ik vraag het voor ik door de camera kijk aan de vrouw achter de telelens..
'Its a grizzly mom with two little ones'... :|
We hebben staan genieten zeg. Een prachtige, gigantische beer met twee donkere, schattige mini beertjes. Ze dollen wat, gaan vaak overeind staan en rennen door het gras. Mama beer springt over een riviertje en we zien dat de kindjes in eerste instantie niet durven, proberen om te lopen, maar als moeder ongeduldig achterom kijkt waar ze blijven, wagen ze zich toch over het riviertje. Al plonzend komen ze aan de overkant waar ze zich weer bij hun moeder voegen. Ik blijf maar foto's schieten. Thuis zien we wel hoe of wat.
In een half uur tijd zien we ongeveer alle hoogtepunten van dit park op wildlife gebied. Onze dag kan niet meer stuk.
We kletsen er nog flink over na, totdat we om 9.15 al bij de camping aankomen. Lekker vroeg, in de hoop een plek te bemachtigen. Gelukkig zijn die er nog en een half uurtje later staan we op onze plek. We hebben honger gekregen van al die verrassingen van vanmorgen, dus we besluiten tosti's te maken van het niet zo lekkere, veels te dure brood dat we gister hebben gekocht. Als tosti fungeert het brood prima! Hierna besluiten we de Noord uitgang te nemen om net buiten het park het 'plaatsje' Gardiner te bezoeken. Het zijn vooral toeristische winkeltjes en hotels en motels, maar we vinden er wel een koffietentje met internet. Onder het genot van een grote kop koffie kunnen we eindelijk de blog weer bijwerken.
We zitten hier uiteindelijk anderhalf uur. Rond 13.00 u vertrekken we weer uit Gardiner. Even rijden we langs de plaatselijke school hier, omdat op het sportveld voor de school heel veel Elk staan te eten en liggen te luieren. We zijn op de campground gewaarschuwt voor deze groot uitgevallen herten, want ze krijgen rond deze tijd hun baby's en die verstoppen ze ergens in het struikgewas. Als je dan gaat wandelen, en de moeder ziet van een afstand dat je te dicht bij een verstopt kindje in de buurt komt, dan valt ze je aan.
We blijven dus maar op enige afstand van deze mooie, grote beesten. Eenmaal terug in Yellowstone rijden we naar de Mammoth Hot Spring Terrace, waar water sijpelt uit verschillende bronnen, die een terrasvormig residu achterlaat. Wit/bruinachtig. Het is mooi, maar stinkt vooral naar rotte eieren. Helaas zijn veel van de bronnen opgedroogd, waardoor we redelijk snel zijn uitgekeken. Hierna besluiten we een stuk weg, de bovenste horizontale lijn van  de 8- vormige weg te rijden. Hier komen we morgen ook, maar we willen morgen in één keer naar de Lamar Valley rijden in de hoop wildlife te spotten. We dachten dat als we nu de weg tot aan Tower Roosevelt rijden, we tijd hebben om te stoppen als we iets moois zien.
We stoppen voor een groep bizons! Dat vinden we zulke gafe beesten. Er ligt een groep in een veld, en ik loop er tot op zo'n 200 meter naar toe, maar gezien de enorme kop en horens die ik bij het voorste mannetje zie, besluit ik maar terug te lopen en de mooie foto van een bizonkop maar achterwege te laten. Misschien staat er morgen nog wel één langs de weg, dan kan ik vanuit de camper een foto maken.

In 1988 heeft een zeer grote brand een groot deel van Yellowstone verwoest. In het Zuiden van het park is hier niet zoveel van te zien en waar het te zien is, komen de nieuwe bomen al ver boven de grond uit. In het Noorden is dit wel anders: hele stukken berg, vele hectaren, zijn verbrand. Nog steeds staan en liggen er verkoolde bomen, zonder dat er nieuwe bomen voor in de plaats groeien. We zijn benieuwd hoelang het zal duren voor deze vlaktes weer bos zijn.

Als we weer terug zijn in Mommoth Hot Spring Village lopen we langs de winkel, het restaurant en het hotel. Wat een mooie gebouwen staan hier! Dat is een bezoek aan deze Village al waard vinden we. We proberen te bellen naar de camping van morgen: in hun policy staat dat als je na 4pm aan komt, je dat aan hen moet laten weten. Aangezien we morgen Beartooth highway willen rijden, weten we niet hoelaat we in Cody aan zullen komen. We willen dus laten weten dat we hie dan ook op hun camping zullen overnachten. Helaas lukt het niet ze te pakken te krijgen, dus we zullen het morgen in Cook City, onderweg ergens, nogmaals proberen.
Dan keren we terug naar de camping waar we om 16.00 aankomen.
We hebben nog/weer/al honger dus we beginnen met een tomaten soepje met geroosterde bagels. Hierna schil ik een zoete aardappel die we koken. Een uurtje later bakken we de gekookte zoete aardappel, samen met wat kipnuggets en champignons. Kool salade on the side maakt de maaltijd compleet. Het was weer heerlijk!
Vuur stoken zit er niet in aangezien het erg hard waait.
Over het weer gesproken: het is heerlijk. Veel zon, een goede temperatuur maar wel met een fris windje. Zoals gezegd heeft het vannacht geregend maar dat is geen probleem natuurlijk! Wel ligt er op verschillende plaatsen nog aardig wat sneeuw, al denken we dat dit de komende weken snel zal verdwijnen.
Zo nog een potje yatzeeen en morgen vroeg op om wildlife te spotten!

Gereden afstand: tot de camping: 34 mijl, rest van de dag 50 mijl
Tijd die we er over gedaan hebben: tot de camping: anderhalf uur (incl. Wildlife stops)
Overnachting: Mammoth hot springs campground, #19
Temperatuur: 20 graden, fris windje

1. Wat mooi dat jullie al deze dieren hebben gezien en dat op vrijdag de 13de. Toch een geluksdag.

2. Dit berichtje was van Theo en Linda, vergat onze naam er bij te zetten.

3. echt leuk, wordt met de dag jaloerser op jullie haha. Maar je kan trouwens zelf ook een harley huren. Weer een ervaring rijker Toch?