USA 2014

Countdown

woensdag 4 juni 2014

Dag 6. Wo. 4 juni. Moab

Vanmorgen hadden we de wekker gezet. We moesten om 8 uur bij de Moab Adventure Centre zijn dus na een snel ontbijt zijn we rond 7.45 gaan lopen: Beide goed ingesmeerd, eten in een zak die waterdicht is af te sluiten is en veel water. Ook nu al werd het heet en we wisten dat we op het water geen schaduw zouden hebben. Helemaal voorbereid meldden we ons en konden we buiten plaatsnemen om te wachten op de andere rafters. Toen iedereen er eenmaal was mochten we plaatsnemen in een old school bus, letterlijk, en werden we via byway 128 west in een drie kwartier naar de drop off plaats gebracht voor het raften. Deze weg gaan we overmorgen zelf ook rijden dus we kregen alvast een voorproefje en dat beviel ons goed!
Bij de drop off plek werden de veiligheidsvoorschriften verteld en werden we in groepjes opgedeeld. Wij hadden een leuke groep met een Switsers stel, een Italiaans stel, een ander Nederlands stel en twee Amerikaanse dames. Met de gids Daniel erbij waren we compleet. Eenmaal in de raft bleek dat we tussen de rapids door eigenlijk niet veel hoefden te doen. Door het enorm hoge water van dit jaar is ook de stroming sterk, waardoor we vanzelf werden meegevoerd over de rivier. Jammer dat we weinig hoefden te doen, maar het uitzicht op de prachtige rode rotsformaties en de leuke verhaaltjes die de gids vertelde maakten de tocht leuk en gezellig. En als er dan een rapid, stroomversnelling, kwam, dat was het gelijk actie! Goed peddelen, en vooral erg hard lachen om het vele water dat over ons heen gutste. Ergens halverwege de tocht hadden we uitzicht op twee bergtoppen, de La Sal mountains, waarvan de toppen volledig besneeuwd zijn. De gids vertelde dat toen eind 1800 eeuw een Amerika-ontdekkingsreiziger ( een man met 1 arm die ook via de Colorado river de Grand Canyon in kaart heeft gebracht) de Colorado river bedwong en met zijn houten bootjes en bemanning langs deze bergen voer, ze al snel concludeerden dat de bergtoppen vast en zeker bedekt waren met een laag zout! Met de hitte die ze hadden op de Colorado River kon het immers nooit zo zijn dat er sneeuw op de bergtoppen zou liggen. Al snel werden de bergen La Sal genoemd, wat Spaans is voor de Zouten.
We zaten gedurende de toch achter elkaar op de tweede en derde rij. Op de eerste rij zat een italiaans stel die en geen Engels spraken en niet konden raften, dus toen de gids vroeg wie er nat wilde worden en dus op de eerste rij wilde zitten, staken John en ik gelijk de hand in de lucht. En dat hebben we geweten :) de twee rapids die er op volgden waren gelijk de meest heftige! Bij de eerste die we al zittend op de eerste rij tegenkwamen kreeg ik zulke harde en hoge golven tegen me aan dat ik door de raft naar John geslingerd werd. Die probeerde me al raftend weer op mijn plek te zetten. Hehehe
Toen lagen we al in een deuk natuurlijk. De laatste stroomversnelling zou een heftige worden.. We hadden een 'stoere' boot, qua mensen, dus we namen de 'stoere' stroming. In het begin ging het goed,, John en ik hard peddelen, hehe, ineens voor op de boot een enorme golf..
En nee niet zoals jullie wel zouden willen werden we gelanceerd, maar wel kregen we een enorme lading water over ons heen. Toen ik eindelijk weer wat kon zien, zag ik John helemaal in een deuk liggen. Dat was ook echt te gek en daar hadden we er wel meer van willen hebben onderweg.
Helaas zat de tocht er toen al weer op en werden we naar Moab teruggebracht. Hier zijn we gaan douchen en hebben we geskyped met de ouders. Hierna hebben we een burgertje gegeten bij de Maccie D en zijn we een tas gaan kopen die John gister had gezien. Een grote duffel trolley met een inhoud van 85 liter. Een mooie tas, genoeg plek voor alle spulletjes die we hier kopen!
Hierna hebben we nogmaals wat was spulletjes verzameld, zeker de kleren die we aanhadden met raften. Terwijl de was draaide hebben we een duik genomen in het zwembad. Heerlijk!
Hierna weer gedouchd en zijn we Moab ingegaan om uit eten te gaan. We hebben gegeten bij de Peace Tree. Het was lekker! John een 8 oz sirloin steak met mash and veggies en ik een burger met gecaramelliseerde uien, brie en bacon en salad on the side. Heerlijk gegeten en nu zitten we bij de camper. John drinkt een plaatselijk biertje en ik schrijf dit verhaal.
Morgenochtend vroeg vertrekken we naar Arches, een nationaal park dat hier verderop is. We willen een redelijk lange wandeling doen, maar gezien de hitte willen we dat zo vroeg als mogelijk doen!

Gereden afstand: 0
Tijd om er te komen: /
Overnachting: Canyonlands campground
Temperatuur: 35

1. Weer een prachtige ervaring. Maar goed dat jullie zo sportief zijn, want met al dat eten wat jullie doen, zouden jullie anders tonnetje rond terugkomen. Als we dit allemaal lezen weten we zeker dat we ook naar Moab willen als wij gaan. Lijkt ons helemaal te gek. We kijken uit naar het volgende avontuur. Linda en Theo.

2. Leuk om jullie verslagen te volgen. Veel plezier verder.

Gr,
    Elly (michelly AA-forum)

3. Geweldige dag weer. Heel veel plezier en tot morgen.