USA 2014

Countdown

zondag 15 juni 2014

Dag 16. Za. 14 juni. Yellowstone - Cody

Rond half 8 rijden we vanmorgen weg bij Mammoth hot Springs campground. Het is behoorlijk fris, dus de dikke truien aan en mutsen op.
Vandaag staat de route naar Cody op het programma. Via de Oost uitgang rijd je binnen een uur naar Cody. Wij kiezen ervoor via de Noord-Oost uitgang het park te verlaten. We rijden dan in het park de Lamar Valley, en buiten het park de Beartooth Highway. We zullen deze weg tot aan Red Logde volgen, waarna we richting Cody rijden, want Zuidelijker ligt.
de Lamar Valley vinden we het mooiste stuk van Yellowstone. Uitgestrekte heuvels, kronkelende riviertjes en enorme rotsen die het landschap versieren. Het is aardig weer, al zien we dat het vannacht heeft gesneeuwd. Overal ligt sneeuw op de hoge heuvels en gedurende de rit vandaag krijgen we meerdere hagel en sneeuw buitjes op ons dak.
We worden verwend met veel wild. Eerst zien we op veschillende plekken bizons, die heerlijk lui van het gras genieten. Hierna zien we veel auto's stilstaan en ons wordt medegedeeld dat er een pack of wolves hoog in de besneeuwde heuvels zijn gespot. Ook zouden ze welpen bij zich hebben, maar ze zijn veels te ver weg om er een goede foto van te nemen.
We rijden verder en zien overal in de velden herten staan. Soms alleen, vaker in groepjes. Als we na het rijden langs dennebossen en kleine meertjes uitkomen bij een open veld met een scherpe bocht, staan er weer veel auto's langs de kant. Ik stap uit met de camera en John zet de camper aan de kant en pakt de verrekijker erbij. Dit keer een zwarte beer die in het open veld lekker aan het eten is, zich niets aantrekkend van alle mensen met camera's langs de weg. Leuke foto's levert het op en na een kwartier of wat kijken rijden we weer verder. Verderop weer grote groepen bizons en sommige zelfs vlak langs de weg zodat ik eindelijk de koppen van dichtbij kan fotograferen. Thuis maar kijken hoe de foto's geworden zijn. In de eerste week van de vakantie heeft de camera een stuitertje gemaakt en wilde het opslagkaartje er niet meer in. Met wat toegepaste McGyver technieken is het gelukt het kaartje er in te krijgen en konden we weer foto's maken. Probleem nu is alleen dat we het kaartje er niet meer uitkrijgen! No problem, thuis zetten we alle foto's met het kabeltje wel op de pc, daarna laten we de camera repareren. Probleempje is nu wel dat we dus geen foto's van de camera bij de blog kunnen voegen. Ook dit hebben we opgelost: we maken wat foto's met de telefoons die we op de blog zetten.
Anyway, de dag vandaag bracht ons zogezegd door een prachtig landschap, we hadden het fantastisch. Wederom zien we een groep mensen stilstaan langs de kant, dus hoppa, de camper op de pull-out en wij eruit. Volgens de aanwezige mensen met telelens loopt er een grizzley op de heuvel verderop. Toch best ver dus met de camera en verrekijker zien we het maar wat vaag. Gelukkig mogen we door de telelens kijken en we zien een prachtige beer struinen over het gras. In de valley ervoor liggen grote groepen bizons, dus vooral dat complete plaatje vinden we mooi.

Na al deze prachtige dieren aanschouwt te hebben rijden we door en al snel zien we de uitgang van Yellowstone. Wat een aanrader dit park met de grote diversiteit die voor eenieder een scala aan mogelijkheden biedt.

Al snel bereiken we Cooke City, waar we wederom zien dat er behoorlijk wat sneeuw is gevallen afgelopen nacht. Auto's en gebouwen hebben een flinke witte laag. We wilden hier gaan lunchen, maar aangezien het pas 10.30 is besluiten we door te rijden tot Red Lodge. De rit daar naartoe is ook weer prachtig en we rijden over hoge bergpassen met enorm veel sneeuw: op sommige plekken zeker 2 tot 3 meter hoog. We zien een aantal skiërs, en op een gegeven moment zien we ook een skilft waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Ook krijgen we wat sneeuwbuien onderweg. Het is een werkelijk prachtige omgeving met de mooie uitzichten op de toppen van omliggende bergen. Eenmaal in Red Lodge aangekomen blijkt ook dit een leuk stadje te zijn! Er is een kano wedstrijd waarbij deelnemers op een snelstromende rivier tussen paaltjes moeten varen. Leuk, maar helaas hebben we geen tijd om er naar te kijken. We stoppen in
Red Lodge voor de lunch en eindigen in een typisch Amerikaanse diner waar we snel de mokken omdraaien zodat de serveerster ze kan vullen met koffie. We eten een sandwich en na een kleine 3 kwartier zetten we onze rit voort naar Cody.

Rond 15.00 uur komen we aan in Cody, na één van de mooiste ritten van deze vakantie. Wat een aanrader om via Beartooth Highway te rijden! Bij de receptie van Ponderosa campground krijgen we de volledige toeristische uitleg over wat er allemaal te beleven is in Cody. Om 18.00 een shoot out bij Irma's Hotel, verschillende buffets en natuurlijk vanavond de rodeo! Eigenlijk willen we morgen pas naar de rodeo, omdat het nu al een lange dag is geweest, maar mevrouw vertelt ons dat het vanavond een speciale avond is: een 1-jaarlijks evenement, waarbij alleen bull wordt gereden! Dat klinkt interessant en we besluiten dan ook kaartjes te kopen voor de rodeo van vanavond.
Eerst sluiten we de electriciteit, het riool en het water aan want we hebben hier full hook up. Dit is trouwens onze duurste camping van de vakantie: 50 dollar per nacht!
Als we alles geinstalleerd hebben lopen we een 10 minuten naar het centrum van Cody. Het is ondertussen bijna 17.00 uur en we hebben honger! We lopen voorbij Irma's Hotel (vernoemd naar de jongste dochter van Buffalo Bill), en het trekt ons wel: een volledig in western style opgetrokken hotel/restaurant waar de meeste mannen met cowboyhoed en laarzen aan lopen. De bar heeft roodlederen krukken en glazen wanden achter de whisky flessen. We wait to be seated, en al snel hebben we een mooi plekje. We kunnen deelnemen aan het buffet, maar beide kiezen we iets a la carte. John neemt een grote, sappige steak en ik kies voor een halve portie baby back ribs. Zelf mogen we een salade samenstellen bij de salad bar.
Al snel krijgen we ons eten:  jammie! De lekkerste ribs die we ooit gegeten hebben.
2 ribbetjes verder zit ik bomvol, maar John lust zijn en mijn eten helemaal op.
Na het eten kijken we voor het hotel naar de shoot out. Leuk, maar wel ietsie te toeristisch voor ons. Rond 18.45 lopen we terug naar de camper om onze rugzak en camera op te halen voor de rodeo. Van het AA forum weet ik dat het bij de rodeo erg koud kan worden, dus kleden we ons goed aan en nemen extra kleding mee. Ook via het forum weet ik dat we bij de rodeo op de achterste tribune moeten gaan zitten: hier zit je boven de cowboys die op hun bulls klimmen. om half 8 lopen we naar de uitgang van de camping, waar al snel de bus verschijnt die ons naar de rodeo brengt. Voor 5 dollar p.p. brengt en haalt hij ons. Prima vinden wij.
Eenmaal daar lopen we naar de achterste tribune en om 20.00 barst het los. Zo, wat een actie! Gevaarlijk zeg, wat die mannen uithalen. Er is een onderdeel bullriden en een onderdeel freestyle, waarbij de mannen de stieren een bepaalde tijd moeten ontwijken. Nou, sommige weten de stier dus niet te ontwijken, met een worp door de lucht als gevolg. We hebben een leuke avond die tot zeker 22.00 u duurt. Hierna stappen we in de bus terug met een speciaal verzoek voor de chauffeur: er zit tussen de rodeo en de camping in een bar, Cassies, waar ze aan line dancen zouden doen!
Dat willen wij weleens zien! De chauffeur vindt het geen probleem ons er daar uit te laten dus een 10 minuten later staan we in een cowboy bar met een bandje. Er wordt veel gedanst maar helaas geen linedancing! Jammer, ik had graag zo'n dansje gedaan. We drinken een biertje en spelen wat spelletjes pool.
Ook staat er een programma over het WK aan, maar helaas geen fragmenten van Nederland - Spanje van gister.
Rond half 12 lopen we een half uurtje terug naar de camper. Hier proberen we nog online kaarten te scoren voor de Counting Crows die 14 november naar de HMH komen, maar het wil niet lukken. Ondertussen is het half 1, het was een lange dag, dus die kaarten proberen we morgen nog wel een keer.

Gereden afstand: 180 mijl
Tijd die we er over gedaan hebben: 7.5 uur
Overnachting: Ponderosa Campground, #55
Temperatuur: ongeveer 16 graden

1. Wat een toffe verhalen weer!!!
    Yellostone is ook een favoriet van mij. Er is daar zoveel te beleven.
    En heb in cody ook bij irma`s gegeten....
    Geniet nog van de laatste dagen